RECENZJA #2


John R. Wells

“Inteligencja strategiczna. Jak stworzyć mądrą firmę”

Wydawnictwo Rebis, Poznań 2016

Język polski

Książek o strategii znam przynajmniej dziesięć, do których warto zajrzeć lub warto poznać ich zawartość w całości. Wspomnę tylko o ”Strategy. A history” Lawrenc’a Freedmana czy „Your strategy needs a strategy. How to choose and execute the right approach” Martina Reevs’a, Knut’a Haanaes’a oraz Janmejaya Sinha wydanych w jęz. angielskim. “Inteligencja strategiczna” profesora z Harvard Business School Johna R. Wellsa jest w pierwszej trójce książek koniecznych do przeczytania dla właścicieli, członków zarządów i menedżerów wyższego szczebla. Strategia to obszar w zarządzaniu firmami, jak również w naukach o zarządzaniu traktowany na dwa sposoby przez menedżerów:

  1. albo zbyt abstrakcyjnie jako wizja, misja, pewien zaczynek powstawania firmy, niejako nadprzyrodzony talent właścicieli,
  2. albo bardzo praktyczny, który pozwala korzystając z myślenia strategicznego przekuć je na planowanie strategiczne.

Rzadko natomiast dostrzegamy to, że bez określonej mądrości i inteligencji ciężko jest wykuć długoterminowy sukces firmy bazując tylko na chwilowym popycie na rynku. Moim skromnym zdaniem ten obszar jest gdzieś pośrodku. Spotykam przedsiębiorców i właścicieli firm, którzy mają właśnie tę barierę poznawczą i intelektualną w rozumieniu złożoności i liderowaniu kluczowym systemom i procesom. John R. Wells napisał książkę dla tych, którzy czasem nieświadomie i wyłącznie w oparciu o determinację osobistą i mikro zespołów zbudowali określone warunki w firmach wystarczające na początkowym etapie jej wzrostu. Jednak zarządzanie strategiczne zaczyna się pojawiać w momencie, kiedy to firma nabiera masy w postaci obrotów, ludzi, projektów, przychodów, zasobów materialnych i niematerialnych itp.

Do tego trzeba stworzyć w miarę szybko system w oparciu o przyzwoitą konkurencyjną strategię. Następnie pojawia się zagadnienie przewag, jakie trzeba kreować w firmie a następnie tej kluczowej dla menedżerów i pracowników czyli przewagi kompetencyjnej. I tutaj z pomocą przychodzi nam ta właśnie książka. Strategia to raczej obszar świadomego uprawiania ogrodu tyle, że w biznesie. Wystarczy zapomnieć o symbolicznym podlewaniu-nagradzaniu i edukowaniu, braku uwagi i już niepożądane efekty kiełkują. Chodzi przecież o kiełkowanie w najlepszym tego słowa ogrodniczym znaczeniu.

Książka ta podzielona jest w przejrzysty sposób na trzy części:

  1. mądra strategia,
  2. mądra struktura,
  3. mądre umysły.

W części I autor podaje przykłady z badań oraz z doświadczeń własnych ma czym polega niska, średnia oraz wysoka inteligencja strategiczna. Okazuje się, że wysoka inteligencja strategiczna to w dużej części uprzedzanie rywali w poszukiwaniu nowych sposobów konkurowania. Wskazuje również na kształtowanie otoczenia na korzyść firmy, nie tylko analityka biznesowa, ale wyłomy w dotychczasowym sposobie myślenia wewnątrz firmy oraz „trwanie w stanie pozytywnego nieusatysfakcjonowania”, co w praktyce wymaga świadomego zaangażowania menedżerów każdego szczebla. Coś, co bardzo zapadło mi w pamięć, niczym fioletowa krowa Setha Godina, to rozpraszanie inteligencji strategicznej czyli angażowanie od początku pracy w firmie każdego z pracowników do tworzenia swojego personalnego wkładu w strategię. To oznacza, że edukacja, inspirowanie do poszukiwania rozwiązań i klarowne nagradzanie za takie podejście jest immanentną częścią inteligencji strategicznej. Dojrzałość procesów human resources również nabiera tutaj strategicznego znaczenia, ponieważ profile kompetencyjne i właściwa selekcja kandydatów do pracy zmienia drogę nie tylko ich samym, ale przede wszystkim drogę, jaką obrała firma będąc na hiperkonkurencyjnym rynku. Doceniam bardzo tę pozycję (ponad 339 stron) za to, że Profesor Jon R. Wells ma nie tylko bogate doświadczenie w zarządzaniu i doradztwie, ale pomiędzy erudycją a przenikliwością i praktyką potrafi rzeczywiście zmienić oblicze tego, w jaki sposób Menedżer nawiguje strategię... Wells mógłby opisywać swoje bardzo bogate doświadczenie w roli Konsultanta, ale oprócz tego, że ma się czym dzielić bardzo konsekwentnie cytuje badania, konfrontuje również różne punkty widzenia np. w podrozdziale o mądrej strukturze. Potrzeba więcej takich książek! Zdecydowanie nie można tej książki nie przeczytać!

MOJA REKOMENDACJA:

Grupa 4 i 5


W tym miejscu znajdziesz stale publikowane recenzje książek i artykułów, które uważam, że każdy Lider/ Menedżer/ Doradca czy Człowiek o wysokich standardach osobistych warto by przeczytał. Masz pewność, że jeśli polecam daną pozycję to całość przeczytałem. Dowodem niech będą m.in. zakładki na zdjęciu wraz z egzemplarzem. W pierwszej części znajdziesz opis jakościowy, co tam można znaleźć i dlaczego warto po nią sięgnąć, co tam jest charakterystycznego, nietypowego bądź wyjątkowo interesującego. Na koniec na skali 1-5 rekomenduję daną pozycję, dla KOGO jest najbardziej odpowiednia, przy czym:


grupa 1

oznacza tylko dla początkujących menedżerów czyli zaczynam

grupa 2

oznacza dla początkujących poszukujących rozwiązań na napotykane problemy i wyzwania

grupa 3

oznacza dla średniozaawansowanych czyli mam wnioski z doświadczeń i chęć uporządkowania swojej wiedzy z zarządzania

grupa 4

oznacza dla zaawansowanych czyli wiele wniosków z doświadczeń, przynajmniej 5 lat w zarządzaniu i kierowaniu zespołem oraz chcę ugruntować część swoich praktyk a część potrzebuję rozwinąć, douczyć się jak to lepiej robić

grupa 5

oznacza dla Ekspertów, Trenerów dzielących się wiedzą z innymi na zaawansowanym poziomie